Vrouwelijke Handwerken

Afgelopen weekend kreeg ik een oud boekje via mijn moeder dat van mijn oma is geweest.
Een oud boekje met allerlei patroontjes van haakwerkjes.
En het taalgebruik alleen al op de titelpagina.....schitterend!
Tja het zit dus echt in de familie, zowel de ene als de andere oma heeft dus iets met handwerken.
Ik koester het en zal er binnenkort eens een randje of werkje uit proberen, ik kwam zelfs een gehaakt corset tegen, hilarisch, maar dat laat ik toch maar voor wat het is.
Het is een boekje wat is uitgegeven rond de eeuwwisseling (1900 dus) en opnieuw werd uitgegeven in 1978, deze versie heb ik nu dus gekregen. Hoezo haken is oud?
Wel geweldig dat het nu dus weer helemaal hip is en ik misschien uit dit oude boekje van mijn oma nog wel eens wat moois maak.
Ik zette het in onze tuin op de foto, samen met nog 2 andere boekjes die ook erg oud zijn (1973 en 1974) met mooie borduurwerkjes van bloemen, deze kreeg ik een tijd terug van een collega.
Heerlijke voorjaarsplaatjes en momentjes om te koesteren.
Hadden jullie ook zo'n moment om te koesteren vandaag?

Liefs BY JM

Reacties

  1. Leuk die oude boekjes over handwerken.
    Vond laatst bij de kringloop ook een leuk oud haakboekje, weet niet of ik er ooit iets uit ga maken maar vond het gewoon leuk om te hebben.

Hoe het de stapel is vergaan....

Mijn laatste stapelfoto dateert van 12 februari. En in de tussentijd heb ik niet stil gezeten. Rij voor rij groeide de deken aan elkaar. Want ik wilde de vierkanten met wit omhaken en ze dan tegelijk "as you go" aan elkaar zetten. Zondagavond ging het laatste vierkant eraan en begon ik aan de rand.
Omdat het weer vandaag roet in onze carnavalsplannen gooide ben ik maar lekker verder gegaan en is de deken dus vandaag al afgeraakt.
De vierkanten zijn volgens het neergelegde plan van dochterlief aan elkaar gehaakt en dat is een wildverband geworden.
Voor de rand heb ik de granietsteek gebruikt. Een rustige en stevige steek. Hiervoor heb ik 6 toeren gehaakt.
En nu ligt ie op het bed van de jongste. Hij matcht mooi met het eerder gehaakte snoepjeskussen en de hartjes slinger die aan het hoofdeinde hangt. Ik hoop dat ze er lekker onder zal slapen!

Liefs BY JM

Babytruitje

Zoals ik bij mijn update al schreef een project met een grote herhaling vraagt om een klein project erbij. Ik wilde al een tijdje een patroon proberen uit Klein Haakgeluk van Claire Boeter. Het werd het truitje waarbij voor het patroon naar de website werd verwezen. Ik koos lekkere roze/paarse kleurtjes uit mijn mand met katoenen bolletjes. Het paars voor de onderkant was net niet genoeg en dus koos ik ervoor om de laatste 2 toeren in het knalroze te haken. En zo was er in geen tijd een schattig truitje gehaakt.
Nu nog een pasgeboren babymeisje dat het kan dragen......

Liefs BY JM

Garen: Phildar Coton 3